Barion Pixel
5-dolog

5 dolog, amit érdemes tudnod, mielőtt az interneten méterárut vásárolsz!

Ez az írás mindazoknak szól, akik most tervezik, hogy elöször rendelnének online méterárut és persze azoknak is, akik rendszeresen

„Fontos! Ez nem egy PR cikk és nem a közzétevő irányába történő elfogultságot és elköteleződést hivatott szolgálni, hanem a tájékoztatást! Mindenki ott vásároljon és olyan szempontok szerint, amit saját maga számára megfelelőnek ítél!”

Manapság egyre népszerűbb az interneten anyagot, vagy hivatalosan méterárut kínálni eladásra a hobby varróknak és egyéb felhasználóknak. Cikkünkben öt olyan, tapasztalatokon alapuló tényre szeretnénk felhívni a figyelmet, amiről tényleg jó tudni, mielőtt a kinézett méterárut megrendeljük! 

Egyre gyorsuló világunkban érzékelhetően kezd háttérbe szorulni az üzletekbe járás, hiszen számos kényelmi szolgáltatás elérhető ma már az interneten, ez alól nem kivétel a rövidáru és méteráru termékek sem. Ülünk otthon a gép előtt, vagy a telefonunkkal a buszon és ahelyett, hogy sorra járnánk a kis méteráru kereskedéseket egy szempillantás alatt elérjük az áhított alapanyagot. Persze sokan maradtak, akik el sem tudják képzelni, hogyan lehet egy anyagot megvenni anélkül, hogy ne fogják meg és ez jól is van így! Ennek ellenére a textil kereskedelmi ágazatban nő a népszerűsége az online vásárlásnak, így egyre több webáruház kínálatából válogathatunk, de a különböző közösségi felületeken is (Facebook, Pinterest, Instagram) egyre többen kínálnak ilyen jellegű portékát. A vásárló szemszögéből jó, hiszen minél szélesebb kínálatból tud gyorsan és kényelmesen választani, ízlésének és pénztárcájának megfelelően.

Jellemzően, ahogy mostanában mindennek, így ezeknek a ruházati alapanyagoknak is jelentősen megy fel az áruk, és egyre jellemzőbb egyes anyagoknál fellépő áruhiány is, vagy jobb esetben, szimplán a szállítási idő tolódik ki. Ez rányomja a bélyegét a választékra a tervezhetőségre és persze, ami a legfontosabb a kereslet átalakulását is magával hozza. Mivel egyre többen, egyre kevesebbet költhetnek alapanyagokra, vagy a hobbyjukra, egyáltalán az öltözködésre, jellemzően ez az ágazat (kész ruha kereskedelem is) máris globálisan 36% -os visszaesést mutat. Így máris éleződik a hol tisztességes, hol tisztességtelen verseny főként az online piac szereplői között. Egyre nehezebb ugyan, de mégis egyre többen szeretnének eladni a neten, minél több vásárlónak, minél jobb áron. Első hallásra a fogyasztó szemszögéből ez pozitívum is lehet, de hogy tényleg az is lehessen, íme öt jótanács, vásárlói visszajelzések és tapasztalatok alapján általunk összesítve!

1; Nézd meg, hogy honnan vásárolsz!

Mindenképpen javasolt úgynevezett hivatalos kereskedőtől vásárolnod. Mit is jelent ez, elsősorban, hogy leinformálható, a szükséges hatósági engedélyekkel rendelkező azaz hivatalosan bejegyzett textil kis, vagy nagykereskedő vállalkozás, amely minden tekintetben megfelel a fogyasztóvédelmi és egyéb jogi szabályzásoknak. Magyarországon hivatalosan kis, illetve nagykereskedelemben méteráruval kereskedni fizikai üzletben, vagy online üzletben (webshop) lehet és mindkettőre komoly szabályok és feltételrendszerek vonatkoznak, melyek meglétét különböző hatóságok ellenőrzik is. Mindezt elsősorban a vásárlók, vagyis a fogyasztók érdekében teszik. Természetesen ezek üzemeltetése, fenntartása költséges, amit az üzemeltetők be is építenek az áraikba.

Persze az internet áldás. így jóval olcsóbban is lehet méterárukat találni és vásárolni, mondjuk Facebook csoportokban, ami első látásra kecsegtető is lehet, hiszen az eladótól vagy annak vállalkozási formájától függően, akár 27 – 30% olcsóbban kínálhatja portékáját, vagy még olcsóbban is, ha fittyet hány a számviteli törvényre és feketén, vagy szürkén kereskedik. Sok vevőt ez első körben nem érdekel, hiszen számára az a fontos, hogy minél megfizethetőbb legyen. Azonban nem árt feltenni a kérdést, valóban olcsóbb e és valyon mennyi kockázatot rejthet az, ha nem egy üzletben, vagy webshopban vásárolok? Biztosan én, mint vásárló fogok jól járni, vagy egy rafinált kereskedő áldozata lehetek?

Az elmúlt 2 – 3 év főként a Covid okozta válságnak köszönhetően tucatnyi „üzletasszonyt” és „üzletebert” adott kicsiny hazánknak, akik önálló gondolatok híjján az internetet  böngészve arra jutottak, hogy mostantól a textilkereskedők népes táborát erősítik. Igaz ugyan ehhez semmiféle előképzettségük, tapasztalatuk és tőkéjük sem volt, de hála a közösségi felületek által nyújtotta lehetőségeknek elkezdtek gomba módjára szaporodni.

Ezek a jellemzően Facebook csoportok, ahol eladások is történnek, de a legtöbb esetben semmiféle hatályos jogszabálynak nem felelnek meg, azaz nincs ASzF, nincs szabályozva az elállási és fogyasztóvédelmi jogok a személyes adataid védelme, és nem tesznek vállalásokat sem a szállítási időintervallumok betartására sem azokra az esetekre, amikor Téged, mint fogyasztót esetleg valami hátrány ér. A legtöbb esetben nem raktárkészlettel dolgoznak, hanem fotókat tesznek közzé anyagokról, majd a jövendőbeli vásárlóktól előre beszedik a pénzt. Jóhiszemű emberek sokasága utal el úgy több tízezer forintot magán bankszámlákra, hogy gyakorlatilag semmiféle garanciájuk nincs arra nézve, hogy kapnak e valamit a pénzükért, vagy sem. Ezen túl, egyetlen hivatalos szervezet sem ellenőrzi, hogy tisztességesen kereskednek, vagy sem és azt sem, hogy Te valóban azt kapod, amit megrendeltél, vagy valami egészen mást.

  • Sajnos a hobbyvarrók anyagösszetételekre vonatkozó ismeretei nagyon hiányosak, így nagyon könnyű tévedésbe ejteni Őket.

Ahol nincs lehetőséged elolvasni, elfogadni, de még csak nem is közlik veled, hogy mint fogyasztót milyen jogok illetnek meg ott gyakorlatilag semmiféle jogorvoslatra sincs lehetőséged, maximum az eladó jóindulata mentheti meg a pénzed. Sajnos ezek a kereskedők jellemzően nem tőkeerős vállalkozások, így biztosan nem lesz könnyű a pélnzed visszaszerezni. Mindig legyen gyanús, hiszen egy ilyen kereskedő szinte biztos, hogy nem véletlenül választotta, hogy így kereskedjen és ne legálisan. Sok esetben lehet olyannal is találkozni, ahol ugyan a vevő kötelezettségeit gondosan feltüntetik, vagy tényként közlik emailben, hogy a kereskedőt ne érhesse semmiféle hátrány, vagy kár, de ezt nem fogyasztóvédelemnek nevezik és persze egyoldalú, azaz Téged mint vásárlót nem véd meg semmitől!

2; Nézd meg, hogy mit veszel és mennyiért!

Tudom, tudom, mindenki megnézi és számos beszerzési forrás esetében meg is jön a várt érzés: „Jóljártam”! Egészen biztosan van ilyen is, azonban néhány jótanács, hogy valóban jól és ne pórul járj! Amennyiben kinézel egy anyagot és a kereskedő ad időt is rá, hogy informálódj, nem pedig egy időkalitkába kényszerít, – vagy most megrendeled azonnal, vagy nem marad – akkor érdemes több helyen is megnézned az alábbiakat:

Miért fontos az anyag típusa. Elsősorban amiatt, ha máshol olyan anyagot nem találsz, akkor vagy szerencsés vagy és egy szemfüles forgalmazót fogtál ki, vagy – és sajna ez a valószínűbb –  mert ilyen anyag nem is létezik. Elképesztő szakmaiatlan, vagy ellentmondásos badarságokkal lehet találkozni, ami persze egy laikusnak nem mond semmit. Viszont az borítékolható, hogy a vásárló nem azt fogja kapni, amit megrendelt. Ezzel kapcsolatosan már egy korábbi írásunkban foglalkoztunk!

Az összetétel szintén jó kiinduló pont lehet, hiszen mint a legtöbb iparágban itt is standard-ek mentén dolgoznak, azaz bizonyos alapanyagok még, ha eltérő mértékben is, de a legtöbb anyagtípusban azonos. Így egy pamut anyag 35% pamut és 60% poliészter tartalommal sajnos már nem pamut, hanem egy kevertszálas anyag, amelynek az ára nem is annyi, mint egy 95% pamuttartamú anyagnak, ráadásul ha ezt nem is tüntetik fel az eléggé kellemetlen tud lenni, főként, ha amiatt vesszük meg a pamut anyagot, mert allergiával küszködünk, esetleg a kisgyerekünkre adnánk .

Az anyagszélességnek is fontos szempontnak kell lennie, hiszen nagyon nem mindegy, hogy a szabáskor elegendő egy métert felhasználni, vagy mindenképpen szükséges a 1,5, vagy 2 méter ugyan ahhoz a ruhához. Szélesebb anyag egyértelműen gazdaságosabb is, így természetesen befolyásolja az árat is, de biztos, hogy jobban megéri a szélesebbet választani.

Az anyag sűrűségről hosszan lehetne beszélni, ugye ez az a négyzetméterre megadott érték, amit a legtöbbször feltüntetnek a kereskedők. Elsősorban az adott anyag vastagságára hívatott információt adni, azaz minél alacsonyabb ez a szám, (pl.: 80 g/m²) annál vékonyabb, minél magasabb (Pl.: 180 g/m²) annál vastagabb az anyag.

Ott, ahol kellő anyagismerettel és gondossággal foglalkoznak az anyagokkal a termékek mindegyikénél találhatunk részletes anyagleírást, valamint szimbólumokkal, vagy leírással biztosítják a vevő korrekt tájékoztatást az anyag kezelésére vonatkozóan. Ugyan a megvásárláskor ez még csupán egy darab anyag, de a feldolgozását követően minden bizonnyal egy napi, vagy alkalmi használatba kerülő ruhadarabbá válik, így fontos tudni, hogy miként kell vele bánni, hogy állagát sokáig megőrizze.

Persze az ár, talán az egyik legfontosabb tájékozódási pont, de nem csupán azért, amiért elsőre gondolnánk! Természetesen a legfontosabb, hogy tudjuk, megéri, vagy sem az adott anyag. Persze, ha beleszeretünk, már mindegy! Azonban az árak ennél jóval beszédesebbek lehetnek. Ahogy máshol sem ebben az iparágban sincsenek csodák! Amennyiben egy összetétele és grammsúlya alapján, – nem csupán annak mondott – minőségi anyag ára irreálisan olcsó, az igenis legyen gyanús. A fele áron, vagy jóval a beszerzési ár alatt kínált méteráru, vagy nem az, aminek árulják, vagy öreg az anyag, mint az országút, azaz el van öregedve.  Számtalan rossz, ám tanulságos példát lehetne hozni, hogy az olcsó, vagy inkább gyanúsan olcsó, az miért is nem az végül. Aki már megtapasztalta az pontosan tudja, aki meg még nem, az remélhetőleg a cikk elolvasása után nem is fogja!

3; Kérhetsz segítséget, ahogy egy üzletben is!

Egy megbízható kereskedő egyik alapszolgáltatása egy elérhető ügyfélszolgálat. Egy olyan, ami elérhető, azaz felveszik a telefont, vagy válaszolnak az üzenetedre. Egyáltalán nem kellemetlen segítséget kérni, hiszen egy jó kereskedő tisztában van vele, egyrészt, hogy mit árul, másrészt, hogy a legtöbb ma forgalomban lévő anyag az elmúlt néhány év fejlesztése, így elképzelhető, hogy sokan nem ismerik és nincs tapasztalatuk vele. Akármennyire pontos is egy anyagleírás, néhány emberi szóval, esetleg hasonlatok által egészen biztos közelebb kerülhetsz a jó döntéshez.

4; Mit látsz pontosan és mit veszel meg

Az online felületek és az azt megjelenítő eszközök jelenthetnek kihívásokat az online vásárlás során, de miért? Ennek megértéséhez egy kicsit érdemes a technológia mögé látni. Egyrészt a weben megjelenített színek száma lényegesen kevesebb, mint a fényképezőgépen, ráadásul egy webes kép jelentős méretoptimalizáláson megy keresztül, hogy ne lassítsa a képek betöltése a böngészési élményt. Van azonban egy ennél is nagyobb zavaró tényező, nevezetesen, hogy a monitorok és képernyők a gyártójától és beállításaitól függően melegebb, vagy hűvösebb színeket használnak, így elkerülhetetlenek az árnyalatbéli eltérések. Kevés bosszantóbb dolog lehet, mint amikor egy szép színű anyag eltérő árnyalatú amikor kivesszük a csomagból. Garantált a csalódottság. Erre is van megoldás! Érdemes, ha erre van lehetőség egy nagyobb megrendelés előtt anyagmintát kérni, mint egy üzletben! Érdemes ennek hiányában is olyan felületet választani, ahol több képpel, videóval is bemutatásra kerülnek az anyagok, vagy, ha van rá lehetőségünk több készüléken is megnézni.

5; Nézd meg mások mit mondanak arról a kereskedőről, akitől vásárolni fogsz

Mit és hol érdemes elolvasni? Ma már a legtöbb kereskedő tudatosan értékelteti online felületeit és a szolgáltatását. Az egyik leginkább hiteles és elfogultság mentes vélemény a vevőktől érkezhet, ezt érdemes mértékadónak tekinteni. Egyrészt sok weboldalon található pozitív visszajelzéseket tartalmazó vásárlói vélemények, ezekről fontos tudni, hogy ezeket a kereskedő helyezi el, azaz itt nyilván csupa „cukiságot” fogunk olvasni. Mi a helyzet a facebook és egyéb közösségi felülettel, ahol szintén a kommentek áradatával lehet találkozni. Az itt megtalálható kommentekről azért tudnunk kell, hogy az oldal üzemeltetője a számára nem kedvező hozzászólásokat simán eltávolíthatja. Azért itt még nem kell feladnunk, hiszen a jelenleg a legjobb a Google térképfelületén leadott értékelések, hiszen ott nincs lehetőség a negatív vélemények törlésére, csupán azok megválaszolására. Ezen a felületen megjelenő vélemények valóban hiteles értékelést adnak egy vállalkozásról, ráadásul nem csak az online felületekről, hanem fizikai üzletekről is. Segítheti döntésünket az értékelés is, de úgy korrekt, ha arra is felhívjuk a figyelmet, hogy rosszindulatú emberek mindenhol vannak, így egy 100 pozitív vélemény után írt, drasztikusan lehúzó, egy csillagos vélemény, de még kettő sem jelenti azt, hogy az a vállalkozás valóban rossz.

Reményeink szerint hasznos olvasmány volt számodra és hathatós segítség lehet a jövőben vásárláshoz kötödő döntéseidben.